یکی از اصول مشترک بین پیام‌آوران الهی و قوانین کلی نبوّت و رسالت عامّه دعوت به وحدت و پرهیز از اختلاف است: ﴿کان النّاس امَّةً واحدةً فبعث الله النَّبین مبشّرین ومنذرین وأنزل معهم الکتاب بالحقّ لیحکم بین النّاس فیما اختلفوا فیه﴾.(1)

در گذشتهٴ دور مردم یک گروه بودند، انسان‌های اولیه از زمان آدم تا زمان نوح(علیهما السلام)، با قوانین ساده و با مواعظ و نصایح، به سر می‌بردند، و از زمان نوح به بعد، پیامبرانی آمدند تا به اختلافات مردم خاتمه دهند. اصولاً پیامبران، مبشّر و منذرند و برای حل اختلافات آمده‌‏اند. کارهایی که مردم انجام می‌دهند، عقایدی که به آن‌ها معتقدند و اخلاقی که تحصیل می‌کنند، یکسان نیست؛ یکی حق است و دیگری باطل. انبیا آمدند تا اولاً حق و باطل را بیان کنند، و ثانیاً در برابر حق بشارت دهند، و در برابر باطل انذار کنند و بترسانند. خدای سبحان می‌‏فرماید: ما با پیامبران کتاب نازل کردیم تا آن کتاب، بین مردم به حق حکم کند، و اختلافات آن‌ها را برطرف کند.

در این قسمت چند پرسش مطرح می‌شود:

1. جایگاه وحدت در بهائیت کجاست؟ و آیا بهائیت به اختلافات میان مردم پایان داده یا به آن دامن زده است؟

2. اگر بهائیت مدعی است که بر اساس این اصل مشترک میان پیامبران الهی پیش رفته است، این همه اختلافاتی که بر اثر فرقه‌گرایی میان مردم پدید آورده است را چگونه توجیه می‌کند؟ فرقه‌های بابیان ازلی و بهائی، فرقه‌های ناقضین و ثابتین در بهائیت، بهائیان بیت العدلی و بهائیان ارتدوکس و چندین فرقه دیگر.

اختلافاتی که غالباً میان سران این تشکیلات که از یک خانواده (برادر) بودند آغاز می‌شد؛ یحیی نوری و حسین علی نوری و عزیه نوری؛ عباس افندی و محمد علی افندی؛ روحیه ماکسول و میسن ریمی و ...

قضاوت با شما

پانوشت
1. سورهٴ بقره، آیهٴ 213.

مقالات مرتبط
۱. تناقضات تعالیم بهائیت (تحری حقیقت)
۲. دعوت به تحقیق و نفی تقلید در سیره پیامبران الهی
۳. دعوت اسلام به دین‌داری بر پایه تحقیق و نفی تقلید
۴. دعوت به تعقل در اسلام
۵. تقلید وحی بر پایه عقل
۶. چرایی و چگونگی تسمک پیامبران به سیره گذشتگان
۷. آیا در غرب پیامبری ظهور کرده است؟
۸. بهترین ارمغان نبوت و رسالت

لینک پیگیری مقالات در پیام رسانها:
ایتا:
https://eitaa.com/bahaiat

تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A