پیوسته نقدهای فراوانی بر ادعاهای «من یظهره اللهی و نبوت» حسین علی نوری نوشته شده است؛ ولی ما در این نوشتار به نقل قولی مستقیم از آثار علیمحمد شیرازی (باب) اشاره می کنیم که درباره «من یظهره الله» نوشته است.
علیمحمد شیرازی (باب) عمر عالم را از آدم تا عصر خود 12210 سال میداند و چون به عقیده او هر هزار سال از عمر عالم معادل با یک سال از عمر ظهورات و نمو آنها بهصورت کمال است، ازاینرو آدم را به نقطه تشبیه میکند و خود را به جوان دوازده ساله و من یظهره الله را به جوان چهارده ساله و این نیز از شواهد قطعی است که خود علیمحمّد شیرازی نیز زمان پیدایش من یظهره الله را نزدیک دو هزار سال پس از عصر خود فرض میکرده است.(1)
من یظهره الله در کلام علی محمد شیرازی
علی محمد شیرازی دراینباره مینویسد: «من ظهور آدم الی ظهور نقطه البیان از عمر این عالم نگذشته الا دوازده هزار و دویست و ده سال و قبل این شکی نیست که از برای خداوند عوالم و اوادم بودم ما لانهایه بوده و غیر از خداوند کسی محصی آنها نبوده و نیست و در هیچ عالمی مظهر مشیت نبوده الا نقطه بیان ذات حروف سبعه و نه حروف حی بیان و نه اسماء او الا اسماء بیان و نه امثال او الا امثال بیان.»
او در ادامه می نویسد: «و به عینه نقطه بیان همان آدم بدیع فطرت اول بوده و به عینه خاتمی که در ید اوست همان خاتم بوده که از آن روز تا امروز خداوند حفظ فرموده و به عنیه آیه که مکتوب بر اوست همان آیه بوده که مکتوب بر او بوده این ذکر نظر مردم است و الا آن آدم در مقام نطفه این آدم میگردد مثلاً جوانی که دوازده سال تمام از عمر او گذشته نمیگوید که من آن نقطه هستم که از فلان سما نازل و در فلان عرض مستقر شده که اگر بگوید تنزل نموده.»
همچنین می نویسد: «این است که نقطه بیان نمیگوید امروز منم مظاهر مشیت از آدم تا امروز که مثل این قول همین میشود و از این جهت است که رسول خدا نفرمود که من عیسی هستم، زیرا که آن وقتی است که عیسی از حد خود ترقی نموده و به آن حد رسیده و همچنین من یظهره الله در حد زمانی که محبوب چهارده ساله ذکر میشود، لایق نیست که بگوید من همان دوازده ساله که اگر بگوید نظر به ضعف مردم نموده، زیرا که شی رو به علو است نه دنو، اگر چه آن جوان چهارده ساله در حین نقطه آدم بوده و کم کم ترقی نموده تا آن که امروز دوازده ساله گشته و از این دوازده سالگی کم کم ترقی مینماید تا آن که به چهارده سالگی میرسد.»(2)
بر این اساس ادعای «من یظهره اللهی» حسین علی نوری (بها) باطل است و او نمی تواند کسی باشد که علی محمد شیرازی بشارت ظهورش را داده است، بنا بر این اصل و اساس بهائیت که بر ادعاهای حسین علی نوری (بها) استوار شده است نیز باطل است و با همین جمله علی محمد شیرازی می توان گفت که: «بهائیت نه تنها دین نیست، بلکه جریانی است که بر اساس ادعاهای ثابت نشده حسین علی نوری گروهی را گرد خود جمع کرده است.»
پانوشت
1. جانی کاشانی، نقطه الکاف، ص 22.
2. شیرازی، علیمحمّد، بیان فارسی، باب 13، واحد 3؛ جانی کاشانی، نقطه الکاف، ص 22.
آدرس تلگرام:
https://telegram.me/bahaiat_net