حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) در کتب سران و مبلغان بابیت و بهائیت با لقب «خاتم» یا «خاتم الانبیاء» خوانده می‌شود و آنان در موارد فراوانی به خاتمیت آن حضرت اعتراف کرده‌اند که از جمله می‌توان به گزارش‌های زیر اشاره کرد:
یک. حسین علی نوری درباره خاتمیت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌نویسد: «یومی از ایام در ارض طا که مقرّ سلطنت ایرانست مشی می‌نمودیم؛ بغتة از کلّ جهات حنین مرتفع بعد از توجّه ناله منابری که در مدن و دیار آن اقلیم است، اصغا شد و به این کلمات ذاکر الهی خاتم رسل و سید کل رسول اللّه روح ما سویه فداه ما را از برای ذکر و ثنای تو ترتیب داده.» (۱)
دو. حسین علی نوری در جای دیگری می‌نویسد: «خاتم انبیاء و سید اصفیاء دین مرتفع در فرقان را تشبیه به سماء فرموده‏اند، به علّت علوّ و رفعت و عظمت و احاطه آن بر جمیع ادیان». (۲)
سه. اشراق خاوری با تأیید خاتمیت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ، به نفی نبوت حسین علی نوری پرداخته و از مظهریت او سخن می‌راند: «و سلسله نبوت را به وجود مبارکش ختم کرده و در سوره احزاب نازل شده قوله تعالی «ما کان محمّد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین» (۳) محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) پدر هیچ کدام از مردان شما نیست، ولی فرستاده خدا و پایان دهنده پیامبران است و از این مطلب به کمال وضوح، عظمت مقام مظهر الهی و موعود ملل و ادیان ظاهر می‌شود و به این معنا که مقام آن حضرت (حسین علی نوری)، رسالت و نبوت نبوده و نیست، بلکه ظهور الله و مظهر مقدس نفس غیب الغیوب است.» (۴)
این گزارش‌ها دال بر پذیرش این جایگاه توسط سران بابیت و بهائیت است و ثبوت خاتمیت آن حضرت نزد آنان است و این به معنای نفی نبوت و رسالت مدعیان پس از ایشان (علی‌محمّد شیرازی و حسین علی نوری) است.

پانوشت
۱. نوری، اشراقات، ص ۲۴۶؛ همچنین نک: ص ۷۴ و ۲۹۳.
۲. ایقان، ص ۲۶.
۳. احزاب: ۴۰.
۴. قاموس توقیع منیع، ج ۱، ۱۱۴.

مقالات مرتبط
۱. حسین علی نوری (بهاء الله)، پیامبر یا خدای بهائیت؟ 

۲. خاتمیت پیامبر اسلام در قرآن کریم 

۳. بهائیت و خاتمیت

پیگیری مقالات در تلگرام با کلیک روی آدرس زیر:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A