علی محمد شیرازی (باب) از جمله مدعیان معاصری است که ادعاهای گوناگونی از جمله بابیت، مهدویت، نبوت و الوهیت را در کارنامه 6 ساله عمر ادعاهای خود ثبت کرده است.
او از سال 1260 تا سال 1264 تنها ادعای بابیت داشت؛ لیکن پس از آن که به تبریز وارد شد، دریافت که راه بازگشتی ندارد، از این‌رو ادعاهای مهدویت کرد؛ سپس به ادعای نبوت و الوهیت پرداخت.
بابیت و به تبع آن بهائیت از باب توجیه این نردبان ادعا، چنین می‌نمایند که این کار علی محمد شیرازی از شیوه‌های تبلیغی است و او در پی این بوده است که مردم متحیر نشوند. علی محمد شیرازی، خود در این‌باره می‌نویسد: «نظر کن در فضل حضرت منتظر که چقدر رحمت خود را در حق مسلمین واسع فرمود تا آن‌که آن‌ها را نجات دهد. مقامی که اول خلق است و مظهر انّنی انا الله، گونه خود را به اسم بابیت قائم آل‌محمّد(عجل الله تعالی فرجه) ظاهر فرموده و با احکام قرآن در کتاب اول حکم فرمود تا آن‌که مردم مضطرب نشوند از کتاب جدید و امر جدید و مشاهده کنند که این امر مشابه است با خود ایشان لعل محتجب نشوند و از آنچه برای آن خلق شده‌اند، غافل ننمایند.»(1)
این سخن علی محمد شیرازی، یعنی هدف وسیله را توجیه می‌کند؛ یعنی می‌توانی با دروغگویی، دیگران را به خود جذب کنی و بعد آهسته، آهسته حقیقت مورد نظر خود را به او بگویی.
این همان حرفی است که علی محمد شیرازی و به تبع آن بهائیان می‌زنند، چون علی محمد شیرازی به قول خودش، ابتداءاً با ادعای دروغ بابیت مردم را به خود جذب کرد، بعد ادعای دروغ مهدویت را مطرح کرد؛ بعد ادعای دورغ نبوت را گفت و در نهایت از حقیقت ادعایی خود، یعنی الوهیت پرده برداشت. این، همان راست گفتاری و درست کرداری بابیان و به تبع آنان بهائیان است.
ما این شیوه را بهائیان نسبت می‌دهیم و می‌گوییم بهائیان هم چنین هستند و دروغ می‌گویند، زیرا آنان این توجیه علی محمد شیرازی را درست می‌دانند و در استدلال‌های خود از آن بهره می‌گیرند و حتی بر اساس این استدلال کتاب نوشته‌اند. دکتر محمد افنان، کتاب «مراحل دعوت حضرت نقطه اولی» را بر اساس همین استدلال «هدف وسیله را توجیه می‌کند و جواز دروغگویی در تبلیغ» نوشته است و مؤسسه ملی مطبوعات امری هم در سال 132 بدیع آن را چاپ و منتشر کرده است.
بر این اساس راستگو نمایی بهائیان و تشکیلات بهائی، در حقیقت ویترین این تشکیلات است که در پس آن، دروغ‌های بسیاری نهفته است؛ همچون برخی میوه‌فروشان که میوه‌های زیبا و قشنگ را جلوی دید می‌گذارند و هنگام فروش، میوه‌های افت‌زده و ... را در پاکت خریدار می‌ریزند.
پانوشت
1. دلائل السبعه، ص 29. (در نسخه بیانیک، ص 20-21)
مقالات مرتبط
أ. اعترافات سران بابیت و بهائیت به خاتمیت پیامبر اسلام(ص)
ب. تناقضات گفتاری و کرداری سران بهائیت درباره تقیه (کتمان عقیده)

پیگیری مقالات در تلگرام با کلیک روی آدرس زیر:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A