به اطلاع علاقه مندان به بحث پیشینه ادعای مظهریت و الوهیت سران بهائیت می رسانیم، مقاله ای با عنوان «پیشینه ادعاهای مظهریت و الوهیت سران بابیت و بهائیت در جریانهای باطنی شیعه» به قلم حجت الاسلام محمد علی پرهیزگار تحقیق و تدوین شده است که به زودی در شماره 15 فصلنامه پژوهشهای مهدوی منتشر خواهد شد.
چکیده مقاله
علی محمّد شیرازی پس از بابیت، در پی ادعاهای مهدویت و نبوت، از مظهریت و الوهیت خود سخن گفت و حسین علی نوری نیز همزمان با ادعای نبوت، خود را ظهور الهی خواند و به دنبال آن ادعای الوهیت کرد. این دو جریان نو ظهور، مدعی بداعت و نوآوریاند؛ لیکن در بسیاری از ادعاهایشان از جریانهای باطنی و انحرافی تشیع الگو گرفتهاند که خود برخاسته از آنند. این نوشتار با بررسی ادعاهای الوهیت و مظهریت علی محمّد شیرازی و حسین علی نوری، به پیشینهشناسی آنها پرداخته و برای مخاطب روشن میسازد که این گونه از ادعاهای سران بابیت و بهائیت ریشه در آثار سران جریانهای باطنی و انحرافی تشیع دارد و در حقیقت ادعای به ظاهر تازه سران بابیت و بهائیت بازگوی سخنان کهنه پیشینیان است.
چکیده مقاله
علی محمّد شیرازی پس از بابیت، در پی ادعاهای مهدویت و نبوت، از مظهریت و الوهیت خود سخن گفت و حسین علی نوری نیز همزمان با ادعای نبوت، خود را ظهور الهی خواند و به دنبال آن ادعای الوهیت کرد. این دو جریان نو ظهور، مدعی بداعت و نوآوریاند؛ لیکن در بسیاری از ادعاهایشان از جریانهای باطنی و انحرافی تشیع الگو گرفتهاند که خود برخاسته از آنند. این نوشتار با بررسی ادعاهای الوهیت و مظهریت علی محمّد شیرازی و حسین علی نوری، به پیشینهشناسی آنها پرداخته و برای مخاطب روشن میسازد که این گونه از ادعاهای سران بابیت و بهائیت ریشه در آثار سران جریانهای باطنی و انحرافی تشیع دارد و در حقیقت ادعای به ظاهر تازه سران بابیت و بهائیت بازگوی سخنان کهنه پیشینیان است.