بهائیت علی محمد شیرازی (باب) را مبشر بهائیت می داند، لیکن در این مقاله به این نکته می پردازیم که او در صورت صحت مبشر بودنش، مهدی موعود است یا ناسخ شریعت اسلام؟
معرفی پیامبر پیشین در کنار معجزه و قرائن و شواهد دال بر نبوت، از راه‌های شناخت انبیاء الهی است که هر مدعی نبوتی می‌تواند از این راه‌ها برای معرفی خود و اثبات ادعایش بهره گیرد، از این‌رو حسین علی نوری نیز که مدعی نبوت است، در پی بشارتی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بود و با اصرار فراوان، اثبات مهدویت علی محمد شیرازی را پیگیری می‌کرد تا بشارت او بر ظهور من یظهره الله را با ادعای نبوت خود مطابقت دهد،(1) از این‌رو بهائیان علی محمد شیرازی را مبشر بهائیت می‌خوانند؛ لیکن بر فرض پذیرش مهدویت علی محمد شیرازی، کار بر مدعیان نسخ اسلام دشوارتر می‌شود، زیرا مهدی موعود، دوازهمین پیشوا و پاسدار شریعت اسلام است که مردم را به آن فرامی‌خواند، نه ناسخ اسلام و آورنده آیین تازه: «قائم از فرزندانم نامش نام من است و کنیه‏اش کنیه من است و شمائلش شمائل من است و روشش روش من است مردم را بر ملت و شریعت من وادارد به کتاب پروردگارم عز و جل دعوت کند»،(2) زیرا پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) ائمه پس از خود را دوازده تن معرفی می‌کند که اولشان علی بن ابی‌طالب (سلام الله علیه) و آخرشان قائم موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و ایشان خلفای پیامبر و اوصیا ایشان و حجج خدای سبحان بر امت آن حضرت هستند.

پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می‌فرماید: «امامان بعد از من دوازده‏اند اوّل ایشان على بن ابى طالب (علیه السلام) و آخر ایشان قائم ایشانند خلیفه ‏هاى من و وصیّان من و ولیان من و حجتهاى خدا بر امت من بعد از من هر که اقرار کند بایشان مؤمن است و هر که انکار ایشان کند کافر است‏».(3)

بر اساس این روایت، حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) قائم موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دوازدهمین خلیفه و وصی خود بر امت اسلام معرفی می‌کند و هیچ یک از یازده وصی پیش از قائم موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادعای شارعیت یا نسخ اسلام نکرده‌اند.

علی‌محمّد شیرازی نیز در نوشته‌های سال 1262ق خود، بر پاسداری ائمه اطهار (سلام الله علیهم) از شریعت اسلام اعتراف می‌کند: «حفظ دین و اهل آن را به چهارده نفس مقدس فرموده و بعد از آن که اهل دین به اول سنه بلوغ رسیده، غیبت از برای حجت خود امر فرموده»؛(4) بر این اساس ادعای نسخ اسلام بهائیت نه تنها ثابت نمی‌شود؛ بلکه با چند تناقض نیز روبرو می‌گردد.

پانوشت
1. ایقان، ص 162 - 168.
2. کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص411.
3. عیون الاخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 59.
4. صحیفه عدلیه، ص 9.

پیگیری مقالات در تلگرام با کلیک روی آدرس زیر:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A